Suomi
/
Suomi
Europe
Austria
/
Österreichisches Deutsch
Belgium
/
English
Belgique
/
Français
België
/
Nederlands
България
/
България
Česká republika
/
Čeština
Dänemark
/
Dansk
Deutschland
/
Deutsch
España
/
Español
France
/
Français
Hrvatska
/
Hrvatski
Italia
/
Italiano
Magyarország
/
Magyar
Nederland
/
Nederlands
Norge
/
Norsk
Polska
/
Polski
Portugal
/
Português
România
/
Română
Schweiz
/
Schwiizertüütsch
Slovenija
/
Slovenščina
Suisse
/
Français Suisse
Sverige
/
Svenska
United Kingdom
/
English
Ελλάδα
/
Eλλάδα
Россия
/
Русский
Србија
/
Српски
Andean
Argentina
/
Español
Bolivia
/
Español
Chile
/
Español
Colombia
/
Español
Ecuador
/
Español
Peru
/
Español
Venezuela
/
Español
Asia/Pacific
Australia
/
English
New Zealand
/
English
中国
/
中国
Indonesia
/
English
日本
/
日本語
Malaysia
/
English
Singapore
/
English
Thailand
/
English
ไทย
/
ไทย
Korea
/
English
한국
/
한국어
Hong Kong
/
English
Việt Nam
/
Tiếng Việt
台灣地區
/
繁體中文
North America
United States
/
English
← Varaaminen

Varaamisen turvaohjeet
Pitkän varastointiajan jälkeen (12 kk tai enemmän) akku on varattava, jos napajännite on laskenut alle vaadittavan jännitteen. Kun varaat akkua, varmista oma ja työtovereittesi turvallisuus noudattamalla kaikkia asianmukaisia suosituksia, esim. suojalasien käytöstä.
Henkilöauton akkua varatessasi tutustu ensin sekä autosi omistajan käsikirjaan että laturin käyttöohjeeseen. Kertaa laturin ja akun mukana tulleet turvallisuusohjeet. Muista, että akut sisältävät voimakkaasti syövyttävää rikkihappoa ja räjähdysalttiita vedyn ja hapen yhdistelmiä.
Turvallinen varaaminen
ÄLÄ KOSKAAN RYHDY VARAAMAAN AKKUA TUTUSTUMATTA ENSIN VARAUSLAITTEEN KÄYTTÖOHJEISIIN. Akkuvaraajan käyttöohjeiden ohella noudata myös näitä yleisiä turvallisuusohjeita:
- Suojaa silmäsi, kasvosi ja kätesi aina asianmukaisesti.
- Huolehdi aina työskentelytilojen riittävästä tuuletuksesta.
- Varmista, että venttiilit ovat kunnolla kiinni ja vaakasuorassa.
- Välttääksesi vaarallista kipinöintiä kytke varauslaite ja ajastin pois päältä, ennen kuin kytket johtimet akkuun.
- Älä koskaan yritä varata vahingoittunutta tai jäätynyttä akkua.
- Kytke varauslaitteen johtimet akkuun; punainen positiivinen (+) johdin positiiviseen (+) napaan ja musta negatiivinen (-) johdin negatiiviseen (-) napaan. Jos akku on paikallaan ajoneuvossa, kytke negatiivinen johdin moottorin lohkoon maadoitustarkoituksessa. Varmista, että sytytysvirta ja kaikki sähkölaitteet on kytketty pois päältä. (Jos ajoneuvossa on positiivinen maadoitus, kytke positiivinen johdin moottorin lohkoon.)
- Varmista, että varauslaitteen johtimet eivät ole vahingoittuneet, kuluneet tai irralliset.
- Säädä ajastin, kytke varauslaite päälle ja lisää varausvirtaa, kunnes haluttu ampeeriarvo on saavutettu.
- Jos akku kuumenee tai akusta valuu tai roiskuu happoa, vähennä varausvirtaa tai kytke varauslaite pois päältä hetkeksi.
- Välttääksesi vaarallista kipinöintiä kytke varauslaite aina pois päältä, ennen kuin poistat johtimet akusta.