Näin akku toimi Akku purkautunut Akun valinta Akun rakenne Turvallisuus ja akun käsittely Syklikestävyydet vertailussa VARTA® Powersports AGM -akkujen asennus ja täyttö Akkutermejä, määritelmiä ja sanasto
← Perustietoa akuista

Turvallisuus ja akun käsittely

Kun käsittelet ja asennat akkuja, varmista oma ja työtovereittesi turvallisuus noudattamalla kaikkia allaolevia suosituksia ja ohjeita.

RÄJÄHDYSVAARA

Akut sisältävät rikkihappoa ja niissä muodostuu vetyä ja happea sisältäviä räjähdysalttiita kaasuja.

Käytä aina ANSI Z87.1 (USA) tai CE EN166 (Eurooppa) -normien mukaisia suojalaseja, kasvosuojaa tai roiskesuojattuja suojalaseja, kun käsittelet akkuja tai työskentelet niiden läheisyydessä.

Suojaa silmäsi, kasvosi ja kätesi aina asianmukaisesti.

Kaikenlaiset kipinät, avotuli ja tupakointi on aina kielletty akun läheisyydessä.

Älä koskaan yritä avata akkua, jonka tulppia ei voi irrottaa. (Tämänhetkiset hyväksytyt termit ja symbolit tulpissa ks. kuva 1)

Pidä irrotettavat tulpat kiinni ja vaakasuorassa asennossa, paitsi silloin kun lisäät elektrolyyttiä.

Huolehdi riittävästä tuuletuksesta työskentelytiloissa.

Älä koskaan kumarru akun ylle, kun annat käynnistysapua, testaat tai varaat akkua.

Kipinöiden ja oikosulkujen välttämiseksi ole varovainen käsitellessäsi metallisia työkaluja tai sähköä johtavia materiaaleja.

VARAAMINEN JA TURVALLISUUS

ÄLÄ KOSKAAN RYHDY VARAAMAAN AKKUA TUTUSTUMATTA ENSIN VARAUSLAITTEEN KÄYTTÖOHJEISIIN. Akkuvaraajan käyttöohjeiden ohella noudata myös näitä yleisiä turvallisuusohjeita:

Suojaa silmäsi, kasvosi ja kätesi aina asianmukaisesti.

Huolehdi aina työskentelytilojen riittävästä tuuletuksesta.

Pidä tulpat kiinni ja vaakasuorassa.

Välttääksesi vaarallista kipinöintiä kytke varauslaite ja ajastin pois päältä, ennen kuin kytket johtimet akkuun.

Älä koskaan yritä varata näkyvästi vahingoittunutta tai jäätynyttä akkua.

Kytke varauslaitteen johtimet akkuun; punainen positiivinen (+) johdin positiiviseen (+) napaan ja musta negatiivinen (-) johdin negatiiviseen (-) napaan. Jos akku on paikallaan ajoneuvossa, kytke negatiivinen johdin moottorin lohkoon maadoitustarkoituksessa. Varmista, että sytytysvirta ja kaikki sähkölaitteet on kytketty pois päältä. (Jos ajoneuvossa on positiivinen maadoitus, kytke positiivinen johdin moottorin lohkoon.)

Varmista, että varauslaitteen johtimet eivät ole vahingoittuneet, kuluneet tai irralliset.

Säädä ajastin, kytke varauslaite päälle ja lisää varausvirtaa, kunnes haluttu ampeeriarvo on saavutettu.

Jos akku kuumenee tai akusta valuu tai roiskuu happoa, vähennä varausvirtaa tai kytke varauslaite päältä hetkeksi.

Välttääksesi vaarallista kipinöintiä kytke varauslaite aina pois päältä, ennen kuin poistat johtimet akusta.

AKKUHAPON KÄSITTELY

Akkuhappo eli elektrolyytti on vedellä laimennettua rikkihappoa, joka syövyttää vaatteet ja ihon. OLE ÄÄRIMMÄISEN VAROVAINEN KÄSITELLESSÄSI AKKUHAPPOA. Pidä ulottuvillasi aina käyttövalmista neutraloimisainetta, esim. vedellä laimennettua ammoniakkiliuosta tai leivinsoodaa. Kun käsittelet akkuja:

Suojaa silmäsi, kasvosi ja kätesi aina asianmukaisesti.

Mikäli akkuhappoa roiskuu silmään, huuhtele avointa silmää heti runsaalla puhtaalla, viileällä vedellä vähintään 15 minuutin ajan. Käänny heti lääkärin puoleen.

Mikäli akkuhappoa joutuu nieluun, juo suuret määrät vettä tai maitoa. ÄLÄ yritä oksentaa. Käänny heti lääkärin puoleen.

Jos rikkihappoa roiskuu ajoneuvon tai työskentelytilan pinnoille, neutraloi pienimmätkin roiskeet leivinsoodalla. Neutraloimisen jälkeen huuhtele pinta puhtaaksi vedellä. Kun haluat valmistaa akkuhappoa, jolla on tietty tiheys, lisää voimakasta happoa vähin erin veteen. ÄLÄ KOSKAAN tee päinvastoin eli älä kaada vettä happoon. Sekoita vettä koko ajan lisäten siihen pieniä määriä happoa. Jos liuos kuumenee, anna sen jäähtyä, ennen kuin jatkat hapon lisäämistä.

Lisätietoja ja ladattavia tiedostoja:

Oikea huolto ja hoito (PDF)

Akkujen tarkastusohje (PDF)